Historie Corny Bakers

De activiteiten van Corny Bakers zijn in 1972 door een bakker in Amsterdam gestart. Deze besloot destijds om cornproducten te gaan produceren voor Amerikaanse soldaten in Duitsland. Na een stormachtige periode is het bedrijf door de vorige eigenaar, de heer van Manen, overgenomen en is de naam Corny Bakers in het leven geroepen.

De heer van Manen heeft het toenmalige bedrijf gereorganiseerd en is vervolgens op zoek gegaan naar een grote partner op het gebied van Mexicaanse/Texaanse producten. Dat werd Old El Paso welke toen nog niet actief was in Europa.

Productie in Europa en uitbreiding assortiment

Door vraag uit de industrie heeft Old El Paso na een korte periode doen besluiten een vestiging in Europa op te richten. Dat werd in Weesp gerealiseerd en de heer van Manen heeft vervolgens een aantal jaren op commissiebasis producten verkocht. Old el Paso is echter in de jaren daarna zich meer gaan richten op de retail markt, waardoor de foodservice meer en meer een bijproduct werd. De huidige eigenaar de heer René Kamerbeek, die aan een nieuwe uitdaging toe was, heeft in september 1995 Corny Bakers overgenomen. Corny Bakers was toen nog een klein clubje met een drietal personeels leden. Hij heeft toen als eerste de logistiek aangepakt en in de opvolgende jaren verdere verbeteringen doorgevoerd. In de jaren daarna kende Corny Bakers een gestadige groei en werd het assortiment drastisch uitgebreid, van een oorspronkelijke 40-tal producten naar een compleet assortiment met 350 tot 400 producten.

Groei door overname

In het jaar 2000 heeft Corny Bakers afscheid genomen van Old el Paso omdat deze niet verder wilde in de foodservice. Kort daarop heeft Corny Bakers haar grootste concurrent, Sunshine Foods in Amersfoort, overgenomen. Dit bedrijf hield zich voornamelijk bezig met het beleveren van de groothandels en was daardoor voor Corny Bakers, die vooral leverde aan de restaurateur, een welkome aanvulling. Door de groei moest Corny Bakers verhuizen naar een nieuw bedrijfspand verhuizen, dat gevonden werd in Nederhorst de Berg (1.500 m2 oppervlakte).

Eigen productiefaciliteit

In de loop van 2005 heeft Corny Bakers een aantal grote strategische beslissingen genomen. Men stond stil bij de producten waar men wel en juist niet tevreden over was. Besloten werd dat het bedrijf een aantal producten zelf wilde gaan produceren onder eigen label. In Weesp vond men een nieuw bedrijfspand, dat in de opvolgende jaren compleet food graded is gemaakt. Zo werden nieuwe vloeren gestort, wanden gezet en een bijzonder grote koelinstallatie geplaatst én geconditioneerde ruimtes ingericht. Tijdens deze periode is Corny Bakers veel producten zelf gaan produceren. Gedacht moet worden aan tortilla chips, cornproducten als Tortillas, Taco Shells en Conische Taco´s. Daarnaast werden ook kant-en-klaar producten zoals Chili con Carne, Wraps Taquito´s en Empanadas bereid.

Tijdens deze jaren kende Corny Bakers een grote groei, waarbij het bedrijf vooral veel exporteerde naar landen als Engeland, Italië, Rusland, Spanje, Griekenland, Midden Oosten, Scandinavische landen en Turkije.

Terug naar de core business

In 2012 heeft Corny Bakers het goedlopende productiebedrijf verkocht en is terug gegaan naar de core business, de import/export en inkoop/verkoop van Mexicaanse/Texaanse producten. Vanuit ons nieuwe kantoor in ´s-Graveland bedient men nu de Benelux en een groot aantal klanten door heel Europa en het Midden-Oosten. De komende periode wordt het assortiment verder uitgebreid met specifieke sauzen en snackproducten. Corny Bakers heeft voor dit jaar en de komende jaren ambitieuze targets gesteld. Daarom heeft men ook vooral intern grote veranderingen doorgevoerd, zoals uitbreiding van het commercieel personeel en een upgrading van de binnendienst.

Een nieuwe ontwikkeling in 2013 is de complete nieuwe Webshop voor bestaande en nieuwe relaties, die het bestelgemak voor deze relaties aanmerkelijk gaat vergemakkelijken. Op korte termijn wordt Elektronisch Factureren geïntroduceerd. Corny Bakers ziet de toekomst met vertrouwen tegemoet omdat steeds meer groothandels en restaurateurs de filosofie van Corny Bakers omarmen.

Zij zien ook, net als Corny Bakers, dat kwaliteit uiteindelijk de garantie is voor een goede omzet.